haid lewat? nii sebab nya !





heii gadis gadis !  selalu takk haid korang lewat? kadang kadang sebulan dua takk datang haid? stress? kusut kepala fikir awat ta datang haid? chopp chopp ! ni bukan kes pregnant tauu . bagi kes yang dahh kahwin tu , maybe lewat haid or ta datang haid sebulan dua nii perkara biasa kann? habis yang belum married and tak pernah ada sexual affairs , acanno? ha ! nii ada sikit sebab nya . mana tahu kot kot korang ada lahh yang alami sebab nii kann .

1. Berat badan takk stabil .
badan yang senang naikk , menyebabkan hormon takk stabil , memang susah nakk datang haid . darah kotor pon susah nakk keluar . berat yang berlebihan pon boleh jadii kes jugakk . so , cara terbaik , kena turunkan berat badan slow slow dengan cara yang betul .

2. Pola makan .
nii biasanya terjadi bila badan merajuk . girls yang obses sangat nakk kurus , nakk turunkan berat badan sampai diet , makan ubat macam macam , minum macam macam , semua tu bolehh ganggu kitaran haid tahuu .

3. Melakukan aktiviti yang berat .
terlampau aktif . angkat barang barang berat ,. buat kerja berat dekat dekat nakk period , akan lambatkan kitaran haid korang . tapii korang digalakkan buat senaman such as jogging untuk lancarkan aliran darah .

4. Stress .
ha ! yang nii selalu jadi kat aku ! dan selalu jadi punca why haid aku tak betul . tertekan , selalu berpenyakit dan selalu makan ubat boleh buatkan hormon badan korang takk stabil . dan bila hormon takk stabil , mean kitaran haid pon akan jadi takk stabil jugakk .

5. PREGNANT !
last and confirm (BAGI YANG DAHH KAHWIN !) , ni lahhh punca nya why takk datang haid . so , congrates ok? :)




:: aku? maybe sebab stress . selalu sangat stress . stress apa pon aku taktahu . ada apa apa nakk tambah , laii laii komen kat bawahh nii ;)





18 comments:

  1. Biasanya, kalau stress memang akan lambat lah. Makin stress makin lambat lah. Hehe

    ReplyDelete
  2. Aq ada kawan yang makan pil supaya tak yah period terus..
    bahaya tak...?

    ReplyDelete
  3. @siti suraya

    tu aa pasal . biasa haid lewat memang diaitkan dengan stress ,

    ReplyDelete
  4. @Ayakaishi Ayasy

    bahaya lahhh ! sebab haid tu pengeluaran darah kotor . if dia sekat ta bagi keluar , then nanti darah kotor berkumpul lahh dalam badan . banyak penyakit mengundang nanti .

    ReplyDelete
  5. saya sedang melalui nya wakkkk. memang stress sbb badan tak sedap. tapi puas dah buat macam2 :( still the same result. :(

    ReplyDelete
  6. @zera eira

    sama ! saya ponn susah sangat nakk period . hurm :(

    ReplyDelete
  7. BW dekat sini ^^

    ada masa nnt, ble lah join segmen #1 saya,
    boleh menang baucher membeli-belah PERCUMA!

    Tarikh tutup : 30 Jun 2013

    http://syanpunyabelog.blogspot.com/2013/05/segmen-1-by-syanpunyabelog-saya-nak.html

    ReplyDelete
  8. Xde ke ubat untuk keluarkn darah kotor :'( dah sbulan dah ni

    ReplyDelete
  9. Saya juga sedang mengalami..n ny first time..sblum ny haid sy teratur xad ap msalah..kdg2 rse senak pown ada..

    ReplyDelete
  10. Dah dekat 2 blank tk period . stress mlampau.

    ReplyDelete
  11. Weyh risau ahh period kluar lmbt..selalu x camni

    ReplyDelete
  12. Risau sebulan dah ta period haih!

    ReplyDelete
  13. Dah sebulan setengah tak period lgi...
    :( bila cek urine negative... 1 line je...
    kenapa macam nie...

    ReplyDelete
  14. Saya ni dah berbulan tak kene.. risau sngt.. lgi pun sya student, mybe sebab stress sngt..

    ReplyDelete
  15. kenape period x datang walaupon dah dekat sebulan
    pening lah...

    ReplyDelete
  16. Saya kalau turun ke naik ke berat badan secara tiba tiba, mula la period skip tk dtg sebulan haihh

    ReplyDelete
  17. Saya lwt dh 1 bulan lebih.. pening memikir knp x period2.. check urine negatif..

    ReplyDelete

heyy . terimakasih kerana membaca ya . terimakasih sudi komen-komen . komen baik-baik tao . nanti abah kite marah :)